CZWARTEK 16.04

CZWARTEK


Witam serdecznie w kolejny wiosenny dzień. Kwiecień przeplata ciągle pogodę, zupełnie jak w przysłowiu. Pamiętacie jak ono brzmiało?
 Podpowiem początek "kwiecień plecień bo przeplata ....."

Edukacja matematyczna 

Dziś będziemy zajmować się pojemnością. Otwórzcie zeszyty z matematyki i zapiszcie temat lekcji.




Na początek.....co to w ogóle jest pojemność. Czy kojarzy Wam się z czymś to słowo?
Popatrzcie na ilustrację 






Widzicie już, że pojemność to inaczej ilość substancji - w naszym przypadku będzie to woda. W waszych domach znajduje się wiele pojemników w różnych wielkościach. Kiedy wlejemy do nich wodę, możemy określić ich pojemność.
Czy jest ona ważna? Oczywiście,  że tak. Określanie pojemności potrzebne jest ludziom w większości gałęzi przemysłu- transporcie, motoryzacji i wielu innych.

Nam najczęściej przydaje się jednak podczas zajęć w kuchni np. kiedy chcemy coś ugotować albo upiec potrzebujemy konkretnej pojemności płynu (wody, mleka, oleju). 

Aby dokładnie odmierzyć płyn często używamy pojemników z miarką. 
Sprawdźcie czy w waszej kuchni są takie naczynia z zaznaczonymi jednostkami. 

Jednostki pojemności jakie dziś poznacie to

1 litr zapisujemy jako 1l
pół litra
ćwierć litra


Popatrzcie na ilustrację poniżej. Znajdują się na niej takie same dzbanki. W każdym jednak znajduje się inna ilość płynu. 

  • W dzbanku na samej górze znajduje się 1 litr płynu. 

  • Jeżeli przelejemy płyn do dwóch innych dzbanków po równo -----> to tak jakbyśmy podzielili go na pół. Wtedy w jednym naczyniu będzie pół litra i w drugim także będzie pół litra. 
  • pół litra + pół litra = 1 litr 




Płyn w pojemnikach półlitrowych możemy podzielić także po równo. Z każdego pół litra wyjdzie nam wtedy dwie ćwiartki. 


  • Na pewno niejednokrotnie widzieliście butelki z napojami w różnych wielkościach. Sprawdźcie w swoim domu jakiej pojemności butelki posiadacie. Szukajcie oznaczenia L.


  • Znajdźcie butelkę lub pojemnik o pojemności 1 litra. Przygotujcie 4 szklanki i rozlejcie do nich po równo płyn. Podzieliliście go na ćwiartki. Brawo! 
  • Znajdźcie w domu kisiel lub budyń (jeśli macie) przeczytajcie na odwrocie opakowania jaka ilość wody lub mleka jest potrzebna do przygotowania go. Czy potraficie odmierzyć odpowiednią ilość płynu?
  • Poeksperymentuj w domu - odmierzaj dziś płyny różnymi pojemnikami i określaj ich pojemność. 


Pomyślcie co jeszcze można podzielić na pół a później na ćwierć?

Potraficie już posługiwać się zegarkiem i wiecie, że 
1 godzina to tyle samo co pół godziny + pół godziny

Pół godziny podzielić można na kwadranse czyli ćwierć godziny. 




kwadrans + kwadrans +kwadrans +kwadrans = 1 godzina 

Możemy podzielić wiele innych rzeczy np. jabłko 


1 jabłko podzielić możemy na dwie połowy 

a następnie na ćwiartki 

  • Zastanówcie się co jeszcze można podzielić w taki sposób. Wpiszcie kilka pomysłów do zeszytu.
Otwórzcie proszę zielone elementarze na stronie 20. Odczytajcie dokładnie wszystkie informacje i spróbujcie rozwiązać zadania 4 i 5. 

Obejrzyjcie filmik 


Sprawdź swoją wiedzę tutaj 


Edukacja przyrodnicza 

Wiosna to przepiękna pora roku podczas której przyroda budzi się do życia. Jest to także okres ciężkiej pracy rolników i ogrodników. Rośliny aby pięknie rosły i owocowały potrzebują dużego wsparcia ze strony ludzi. 

Otwórzcie niebieskie podręczniki na stronie 71 i dwukrotnie przeczytajcie tekst pt. "Od kwiatu do owocu". 

Na podstawie przeczytanego tekstu uzupełnijcie zadania 4 i 5 na stronie 77 w zeszycie ćwiczeń

Czy w Waszej okolicy widzieliście drzewa owocowe? Jakiego koloru miały kwiaty?
Obejrzyjcie film o powstawaniu owoców





Czy wiecie jakie prace musza wiosną wykonać rolnicy?
Otwórzcie elementarze na stronie 72 i odczytajcie wszystkie informacje. Czy widzieliście kiedyś takie czynności? 

Pamiętajcie, że praca rolnika jest bardzo ciężka ale też niebezpieczna. Dzieciom bez pozwolenia dorosłych nie można podchodzić do żadnych urządzeń rolniczych. 

Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 79 i wykonajcie tyle zadań ile jesteście w stanie (przede wszystkim zadanie 1)


Edukacja techniczna

Jeśli macie jeszcze siłę i energię, proponuję Wam wykonanie tabliczki informacyjnej do ogrodu lub doniczki. 
Potrzebny będzie patyk, mała deseczka lub kawałek tektury, gwoździk lub taśma.

Instrukcja krok po kroku KLIK 
 Deseczkę można zamienić na tekturę i pomalować ją zwykłą farbą plakatową. Można też jej nie malować, napisać tylko samą nazwę.


Do jutra, miłego dnia !
Pracujemy w miarę własnych możliwości, jak zawsze 🙋




Komentarze

Popularne posty